Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Fofírung, vošajstlich, šuspajtl...

Ve svém minulém příspěvku jsem zmínil svoji prababičku, která byla pro mě vzorem svým životním přístupem i svou svéráznou mluvou, teď bych se chtěl o ní  trochu více rozepsat.

Moje prababička je ta dáma na dobové fotografii z roku 1912  stojící napravo. Měl jsem to štěstí, že jsem tuto ctihodnou ženu potkal a zažil její vyprávění. Její mluva byla totiž velice svérázná - mísila v ní germanismy a archaismy, různé dobové průpovídky, zhusta prokládané přihroublostmi a vulgarismy.  Jak zněla některá z jejích oblíbených slov? Vošoust byl pro ni člověk nedůležitý- podřadný, zatímco holdegrón zase velký chlap, podobnou ženu nazývala perzónou velikou, když měla dáma milence - byl to šamstr, chtěla-li prababička vyvětrat, tak pokoj jednoduše profrišovala. Bydlel-li někdo na vídrholci vlastnil dům na větrném a neútulném místě,  kdo jel na rajz neboli na výlet,  mohl si to lajsnout, tedy dovolit. Zahradní kolečko nazývala radvancem, košík zase rukovákem. Když se zkazilo počasí, říkala že se to venku nějak kaboní.  Vošajstlich znamenalo že je něco nahnuté a podezřelé, kdežto fofírung zase poprask, bouřku nebo roztržku. Hejrasa byla žena lehčích mravů, drahej špás- předražené zboží ale také zbytečný nákup, vyšutrovat - vyhodit, vykázat /nějakou osobu/.Také říkala, že lítám jako šuspajtl /střelený pytel/ Petrachtovat bylo někoho soustředěně pozorovat. Některá z těchto slov jsem si pamatoval ještě jako dítě, něco jsem si zjistil od otce, který vyprávěl, že když jako chlapeček požádal o nanuk, řekla mu prostě: Chceš nanuka? h-vňuka! A bylo vyřešeno! A já si také vzpomínám na jednu příhodu, když jsme jednou byli u prababičky na návštěvě a otec rozhodl, že tam přespíme. Dlouho jsem nemohl usnout, pohledem jsem sledoval velké sloupové hodiny, co měly nahoře jakýsi ornament, který mi připomínal draka. Bál jsem se, začal mnou lomcovat divný pocit, že ten drak se ze svého místa zvedne a nějak mi ublíží. Už si to tolik nepamatuji, ale možná jsem začal i tlumeně kňourat. Všichni se vzbudili, celá rodina se soustředila kolem mě a všichni dumali, proč to dítě nespí /já nic neřekl, protože jsem se styděl/. Prababička rázně pronesla: „ Asi se bojí těch hodin, dáme ho spát vedle.“ A skutečně – trefila to parádně, když mě přestěhovali do vedlejší místnosti, usnul jsem hned jako špalek. Moje prababička proplouvala celým svým životem velmi sebevědomě -  k tomu ještě vychovala 6 dětí, z toho 4 nevlastní.  A když se nedejbože stalo, že ta ctihodná dáma něčemu nerozuměla, prohlásila o tom, že je to pro ni vyšší dívčí a už se tím nezabývala. Zřejmě kvůli tomuto přístupu k životu se dožila velice požehnaného věku. Umřela na zápal plic, když se rozhodla, že si ve svých bezmála devadesáti letech sama do sklepa složí uhlí. Prababička se prostě vymykala chování běžných žen v té době.

Dnes už se vůbec žije jinak, polovina lidstva na antidepresivech, jiní se zase neobejdou bez svého osobního kouče nebo psychoterauta, útočí na nás pracovní stres a často se potýkáme se syndromem vyhoření. Spousta těchto věcí by nebyla tak žhavých, kdybychom brali život aspoň z poloviny s takovým nadhledem jako kdysi moje prabába…

 

Autor: Martin Vlasák | pátek 11.5.2018 10:07 | karma článku: 28,39 | přečteno: 5937x
  • Další články autora

Martin Vlasák

Ukrajinské děti v naší škole, jak se postupně zbavuji pachuti...

Když jsem minulý týden zveřejňoval svůj článek o potížích začleňování ukrajinských dětí do vesnické malotřídky, chtěl jsem, aby byl především jednoduchý a zaujmul. Nyní bych chtěl téma trochu rozvést.

19.6.2023 v 13:21 | Karma: 28,79 | Přečteno: 1251x | Diskuse| Společnost

Martin Vlasák

Ukrajinské děti jsou z naší školy pryč, zůstala jenom pachuť...

Když jsme v červnu minulého roku do školy přijímali děti ukrajinských uprchlíků, museli jsme udělat spoustu změn a organizačních opatření, nyní už jsou tyto děti pryč. Co to škole přineslo?

12.6.2023 v 17:09 | Karma: 47,93 | Přečteno: 25045x | Diskuse| Společnost

Martin Vlasák

Stanovisko ministerstva školství k zadávání domácích úkolů - je správné?

Ministerstvo školství vydalo své stanovisko k zadávání domácích úkolů a vyvrací tak pochybnosti v této problematice. Jak tento počin hodnotím jako dlouholetý učitel?

5.5.2023 v 13:53 | Karma: 21,75 | Přečteno: 957x | Diskuse| Společnost

Martin Vlasák

Magoři v Trstěnicích

Básník a disident Ivan Jirous byl znám svým nevhodným, někdy až obscénním chováním. Jednou dorazil také na Chebsko do obce Trstěnice. Choval se tady překvapivě velmi kultivovaně, a přesto narazil...

25.4.2023 v 16:33 | Karma: 23,58 | Přečteno: 1139x | Diskuse| Společnost

Martin Vlasák

Nepříliš hyperkorektní Rom (anebo raději Cikán?)

Dlouho jsme se neviděli. Pak přišel jakoby nic, utrousil pár hlášek a jeho návštěva působila v dnešní hyperkorektní době jako závan čerstvého vzduchu. Existují ještě lidé, kteří neztratili zdravý rozum..

18.4.2023 v 13:58 | Karma: 37,02 | Přečteno: 1396x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 45
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1514x
Tvůrce dětských písniček, který s dětmi zpívá a občas  je i něco naučí. Téměř spokojený v dětském světě, ale rád nahlížející za obzor. Bývalý undergroundový saxofonista,  nyní již  smířený s tichem lesa a komtemplací


martinvlasak66@seznam.cz


Autor knihy  Březí vlk., o muži, který se nebál Němců ani komunistů.