Nový rozpočet pro malotřídní školy – zase nic nového…
Jsem ředitelem integrované vesnické školy, která spojuje mateřskou se základní školou. Školy jsou financovány normativní metodou, která je financuje podle počtu žáků. Loňský rok jsme v mateřské škole nedosahovali zákonem stanovené minimum žáků, v takovém případě tedy platilo ustanovení školského zákona, že obec povolí škole výjimku z počtu žáků pod podmínkou, že škole dofinancuje chybějící finanční prostředky. Článek jsem psal zde. Letošní rozpočet opět ničím nepřekvapil, normativní metoda, která ještě tento rok dobíhá, nám připravila rozpočet nepokrývající ani prostředky na základní platy zaměstnancům. Proč tedy letos, když splňujeme zákonné minima žáků, nám opět byly přiděleny prostředky , které nestačí ani na pokrytí tarifních platů a chybí 130 tisíc?
Proč stále musíme řešit finanční problémy, které odvádějí od předmětu naší činnosti, vzdělávání a výchovy dětí? Ekonomiku své školy přece nemůžeme nijak ovlivnit, jsme příspěvková organizace financovaná státními dotacemi, v obci s několika sty obyvateli těžko můžeme najít další děti pro posílení rozpočtu, výchovně-vzdělávací činnost jsme již tak rozšířili na pět ročníků a začali jsme také přijímat do školky dvouleté děti. Vše je málo. Co však můžeme udělat více? Proč na malé školy všichni nazírají s despektem? Že jsme vesnická škola, učíme ve spojených ročnících, že děti méně naučíme? Za 15 let mé praxe na málotřídní škole inspekce nezjistila žádnou chybu v pedagogickém procesu , vždy jsme měli nadprůměrné výsledky a inspekce odcházela spokojená s pozitivní atmosférou panující ve výuce. Naši školáci se po odchodu z naší školy dobře zapojují do výuky v jiných školách, někteří naši absolventi zvládnou studium střední školy. I další výhody malotřídek jsou přece zřejmé , výuka v malém kolektivu umožňuje s dětmi pracovat individuálně, děti ze školky přecházejí do prostředí, které dobře znají a nemají tak problémy s adaptací na 1. třídu, dávno předtím než k nám doklopýtala školská reforma se svými ničím neříkajícími pojmy jako integrace, klíčové kompetence, průřezová témata, jsme tyto požadavky rozvíjeli ve společném vzdělávání, dělali projekty, skupinové vyučování i s dětmi prováděli sebehodnocení.
A proč se stále držím na škole, která bojuje o přežití a vlastně nemá perspektivu? Práce mě plně uspokojuje, také pozice vesnického učitele mi vyhovuje, práce na malotřídní škole je nabíjející a tvůrčí a těší mě i skutečnost, že moje osoba přispívá k situaci, že škola stále funguje a ekonomicky přežívá. Na které jiné škole bych mohl sledovat, jak k nám do školy přichází dítě, které ještě téměř neumí mluvit a odchází socializovaný školák, který dovede číst, zná násobilku a vyjmenovaná slova? Na které jiné škole bych se mohl takovým způsobem podílet na výchově, vzdělávání a růstu mladého člověka? Na které jiné škole bych mohl děti učit hrát na zobcovou flétnu a skládat s nimi písničky, na besídkách vymýšlet vlastní scénky? Také spolupráce se zřizovatelem je bezproblémová, obec se snaží svou školu podporovat, ale podílet se kromě úhrady provozu školy také na financování platů zaměstnanců je pro obec finančně náročné. Na vesnicích se nyní zavírají obchody s potravinami a také hospody, jakmile se zruší ještě školy, život na vesnici se dále zhorší. Škola přece neslouží jenom jako středisko vzdělávání , ale do jisté míry také společenského života, vždyť rodiče se spolu scházejí - nejenom ve škole , ale také na návštěvě našich besídek nebo kulturních vystoupení . V naší době tohle zřejmě ani tohle není potřebné – stačí si pustit televizi, pokud možno nekonečný seriál …
Normativní metoda se má v budoucnu změnit a nově se školy budou financovat podle počtu odučených hodin. My z malotřídních škol jsme však nadále skeptičtí, po letech neustálých a klopotných změn v legislativě školství, novelách novel a vyhlášek, které neustále vnášejí nejistotu do naši práce, se ani není čemu divit..
Martin Vlasák
Ukrajinské děti v naší škole, jak se postupně zbavuji pachuti...
Když jsem minulý týden zveřejňoval svůj článek o potížích začleňování ukrajinských dětí do vesnické malotřídky, chtěl jsem, aby byl především jednoduchý a zaujmul. Nyní bych chtěl téma trochu rozvést.
Martin Vlasák
Ukrajinské děti jsou z naší školy pryč, zůstala jenom pachuť...
Když jsme v červnu minulého roku do školy přijímali děti ukrajinských uprchlíků, museli jsme udělat spoustu změn a organizačních opatření, nyní už jsou tyto děti pryč. Co to škole přineslo?
Martin Vlasák
Stanovisko ministerstva školství k zadávání domácích úkolů - je správné?
Ministerstvo školství vydalo své stanovisko k zadávání domácích úkolů a vyvrací tak pochybnosti v této problematice. Jak tento počin hodnotím jako dlouholetý učitel?
Martin Vlasák
Magoři v Trstěnicích
Básník a disident Ivan Jirous byl znám svým nevhodným, někdy až obscénním chováním. Jednou dorazil také na Chebsko do obce Trstěnice. Choval se tady překvapivě velmi kultivovaně, a přesto narazil...
Martin Vlasák
Nepříliš hyperkorektní Rom (anebo raději Cikán?)
Dlouho jsme se neviděli. Pak přišel jakoby nic, utrousil pár hlášek a jeho návštěva působila v dnešní hyperkorektní době jako závan čerstvého vzduchu. Existují ještě lidé, kteří neztratili zdravý rozum..
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar
Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...
Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste
Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...
Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump
Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...
USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek
USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 45
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1514x
martinvlasak66@seznam.cz
Autor knihy Březí vlk., o muži, který se nebál Němců ani komunistů.